Amália da Piedade Rodrigues ( Lizbona , 1 lipca 1920 – Lizbona, 6 października 1999 ) była portugalską piosenkarką fado i aktorką, powszechnie uznawaną za głos Portugalii i jedną z najbardziej błyskotliwych śpiewaczek w świat XX wiek. Została pochowana w Panteonie Narodowym, wśród innych wybitnych postaci portugalskich.
Jej wybitnym wkładem w historię Fado było wprowadzenie wierszy wielkich znanych autorów portugalskich, po ułożeniu ich z muzyką, której tekst autorstwa Luís de Camões czy pieśni D. Dinisa. Dla niej pisali teksty wybitni współcześni poeci i autorzy tekstów, tacy jak David Mourão Ferreira, Pedro Homem de Mello, José Carlos Ary dos Santos, Alexandre O'Neill czy Manuel Alegre.
Amália Rodrigues mówiła i śpiewała po hiszpańsku, galicyjsku, francusku, włosku i angielsku.
W 1943 rozpoczęła międzynarodową karierę, występując w Teatro Real w Madrycie.
Jej debiut filmowy miał miejsce w 1947 roku w filmie Capas Negras, uważanym za przełom w kinie europejskim i latynoskim , który był pokazywany w kinach przez ponad rok i był największym dotychczasowym sukcesem kina portugalskiego.
Amália odzyskała popularność wśród Portugalczyków po 1975 roku, zaśpiewała hymn Rewolucji Goździków, piosenkę „Grândola, Vila Morena” i potajemnie przekazała pieniądze Portugalskiej Partii Komunistycznej.
Do jej śmierci, w październiku 1999 r., wydano 170 albumów w 30 krajach , sprzedając się w ponad 30 milionach egzemplarzy na całym świecie, czyli 3 razy więcej niż populacja Portugalii.
Debiutowała w teatrze rewiowym w 1940 roku, jako atrakcja spektaklu Ora Vai Tu w Teatro Maria Vitória . W środowisku teatralnym odnajduje Frederico Valério, kompozytora wielu jego fado.
W 1944 roku dostała znaczącą rolę, u boku Hermíni Silvy, w operetce Rosa Cantadeira, gdzie wykonała Fado do Ciúme Frederico Valério . We wrześniu przybywa do Rio de Janeiro w towarzystwie maestro Fernando de Freitas, by wystąpić w kasynie Copacabana. W wieku 24 lat Amália ma już program przeznaczony wyłącznie dla niej. Przyjęcie jest tak entuzjastyczne, że ich początkowa czterotygodniowa umowa zostanie przedłużona do czterech miesięcy. Zostaje zaproszona na powtórzenie trasy w towarzystwie tancerzy i muzyków.
To właśnie w Rio de Janeiro Frederico Valério komponuje jedno z najsłynniejszych fado wszechczasów: Ai Mouraria , którego premiera odbyła się w Teatro República. Płyty z nagraniami, sprzedawane w kilku krajach, cieszyły się dużym zainteresowaniem firm hollywoodzkich.
W 1947 roku zadebiutował w kinie filmem Capas Negras , który do tej pory był najczęściej oglądanym filmem w Portugalii, emitowanym przez 22 tygodnie. Drugim filmem z tego samego roku jest Fado, História de uma Cantadeira , który był jej kolejnym wielkim sukcesem.
Umiędzynarodowienie Amálii zwiększyło się wraz z jej udziałem w 1950 roku w pokazach Planu Marshalla , amerykańskiego planu wsparcia dla powojennej Europy, w którym brali udział najważniejsi artyści z każdego kraju.
Amália nadaje fado nowy blask. Tradycyjny repertuar śpiewa inaczej, w synkretyzmie tego, co wiejskie i tego, co miejskie .
Jej Fado de Peniche w czasach Salazara zostało zakazane, ponieważ uważane było za hymn dla uwięzionych w Peniche. Amália wybiera także wiersz Pedro Homem de Mello, Ludzie, których myjecie w rzece, który nabiera wymiaru politycznego. Zaśpiewał także słynną piosenkę „Barco Negro”, która w oryginale brzmiała „Mãe Preta” [czarna matka] (autorstwa brazylijskich kompozytorów Caco Velho i Piratini) ze znanymi wersetami:
Podczas gdy bicz bił jego miłość / Czarna matka kołysała białego syna Pana.
Teksty zostały zakazane przez cenzurę w Portugalii.
6 października 1999 roku Amália Rodrigues zmarła nagle w swoim domu wczesnym rankiem, w wieku 79 lat, kilka godzin po powrocie z wakacyjnego domu na wybrzeżu Alentejo . Natychmiast ówczesny premier António Guterres zarządził trzydniową żałobę narodową . Na jej pogrzebie setki tysięcy ludzi z Lizbony wychodzą na ulice, by złożyć mu ostatni hołd. Została pochowana na Cemitério dos Prazeres w Lizbonie. Dwa lata później, 8 lipca 2001 roku, jej ciało zostało przeniesione do Panteonu Narodowego kościoła Santa Engrácia w Lizbonie, gdzie spoczywają osobistości uważane za największych przedstawicieli narodowości.
Amália Rodrigues reprezentowała Portugalię na całym świecie, od Lizbony po Rio de Janeiro, od Nowego Jorku po Rzym, od Tokio po Związek Radziecki, od Meksyku po Londyn , od Madrytu po Paryż (gdzie wiele razy występowała w prestiżowej Olimpii).
Propagował kulturę portugalską, język portugalski i fado.
Nota: Mouraria, dzielnica Lizbony, gdzie żyła Maria Severa.
Tekst i tłumaczenie fado:
Ai Mouraria
Da velha rua da Palma
Onde eu um dia
Deixei presa a minha alma
Por ter passado mesmo ao meu lado certo fadista
De cor morena, boca pequena, olhar trocista
Ai Mouraria
Do homem do meu encanto
Que mentia
Mas que eu adorava tanto
Amor que o vento
Como um lamento
Levou consigo
Mas que ainda agora
E a toda a hora
Trago comigo
Ai Mouraria
Dos rouxinóis nos beirais
Dos vestidos cor-de-rosa
Dos pregões tradicionais
Ai Mouraria
Das procissões a passar
Da Severa em voz saudosa
Da guitarra a soluçar
Ach, Mouraria
Na starej Rua da Palma
Gdzie zostawiłam pewnego dnia
duszę uwięzioną
Za to, że obok mnie przeszedł
pewien śpiewak fado
O ciemnej cerze, z małymi ustami, szyderczym spojrzeniem
Ach, Mouraria
Od mężczyzny mojego zauroczona
Który kłamał
Ale że ja kochałam tak bardzo
Miłość, jak Wiatr
Jak lament Zabrała
ze sobą
Ale nawet teraz
I przez cały czas
niosę ją ze sobą
Ach, Mouraria
Słowiki na okapach
Różowe suknie
Tradycyjne nawolywania
Ach, Mouraria
Przechodzą przez pasaż
Severy słuchając tęsknego głosu
Płaczącej gitary
Komentarze
Prześlij komentarz