Amália Rodrigues - Królowa fado

 Amália da Piedade Rodrigues ( Lizbona , 1 lipca 1920  – Lizbona, 6 października 1999 ) była portugalską piosenkarką fado i aktorką, powszechnie uznawaną za głos Portugalii i jedną z najbardziej błyskotliwych śpiewaczek w świat XX wiek. Została pochowana w Panteonie Narodowym, wśród innych wybitnych postaci portugalskich.  

Stała się znana na całym świecie jako Królowa Fado [Rainha do Fado] ze względu na symbolikę, jaką ten gatunek muzyczny ma w kulturze portugalskiej; przez wielu uważana była za jedną z jej najlepszych ambasadorów na świecie. 

Jej wybitnym wkładem w historię Fado było wprowadzenie wierszy wielkich znanych autorów portugalskich, po ułożeniu ich z muzyką, której tekst autorstwa  Luís de Camões  czy pieśni D. Dinisa. Dla niej pisali teksty wybitni współcześni poeci i autorzy tekstów, tacy jak David Mourão Ferreira, Pedro Homem de Mello, José Carlos Ary dos Santos, Alexandre O'Neill czy Manuel Alegre. 

Amália Rodrigues mówiła i śpiewała po hiszpańsku, galicyjsku, francusku, włosku i angielsku.

 W 1943 rozpoczęła międzynarodową karierę, występując w Teatro Real w Madrycie. 

Jej debiut filmowy miał miejsce w 1947 roku w filmie Capas Negras, uważanym za przełom w kinie europejskim i latynoskim , który był pokazywany w kinach przez ponad rok i był największym dotychczasowym sukcesem kina portugalskiego. 

Amália odzyskała popularność wśród Portugalczyków po 1975 roku, zaśpiewała hymn Rewolucji Goździków, piosenkę „Grândola, Vila Morena” i potajemnie przekazała pieniądze Portugalskiej Partii Komunistycznej.

Do jej śmierci, w październiku 1999 r., wydano 170 albumów w 30 krajach , sprzedając się w ponad 30 milionach egzemplarzy na całym świecie, czyli 3 razy więcej niż populacja Portugalii. 

Debiutowała w teatrze rewiowym w 1940 roku, jako atrakcja spektaklu Ora Vai Tu w Teatro Maria Vitória . W środowisku teatralnym odnajduje Frederico Valério, kompozytora wielu jego fado.

W 1944 roku dostała znaczącą rolę, u boku Hermíni Silvy, w operetce Rosa Cantadeira, gdzie wykonała Fado do Ciúme Frederico Valério . We wrześniu przybywa do Rio de Janeiro w towarzystwie maestro Fernando de Freitas, by wystąpić w kasynie Copacabana. W wieku 24 lat Amália ma już program przeznaczony wyłącznie dla niej. Przyjęcie jest tak entuzjastyczne, że ich początkowa czterotygodniowa umowa zostanie przedłużona do czterech miesięcy. Zostaje zaproszona na powtórzenie trasy w towarzystwie tancerzy i muzyków.

To właśnie w Rio de Janeiro Frederico Valério komponuje jedno z najsłynniejszych fado wszechczasów: Ai Mouraria , którego premiera odbyła się w Teatro República. Płyty z nagraniami, sprzedawane w kilku krajach, cieszyły się dużym zainteresowaniem firm hollywoodzkich.

W 1947 roku zadebiutował w kinie filmem Capas Negras , który do tej pory był najczęściej oglądanym filmem w Portugalii, emitowanym przez 22 tygodnie. Drugim filmem z tego samego roku jest Fado, História de uma Cantadeira , który był jej kolejnym wielkim sukcesem.

Umiędzynarodowienie Amálii zwiększyło się wraz z jej udziałem w 1950 roku w pokazach Planu Marshalla , amerykańskiego planu wsparcia dla powojennej Europy, w którym brali udział najważniejsi artyści z każdego kraju. 

Amália nadaje fado nowy blask. Tradycyjny repertuar śpiewa inaczej, w synkretyzmie tego, co wiejskie i tego, co miejskie .

Jej Fado de Peniche w czasach Salazara zostało zakazane, ponieważ uważane było za hymn dla  uwięzionych w Peniche. Amália wybiera także wiersz Pedro Homem de Mello, Ludzie, których myjecie w rzece, który nabiera wymiaru politycznego. Zaśpiewał także słynną piosenkę „Barco Negro”, która w oryginale brzmiała „Mãe Preta” [czarna matka] (autorstwa brazylijskich kompozytorów Caco Velho i Piratini) ze znanymi wersetami:

Podczas gdy bicz bił jego miłość / Czarna matka kołysała białego syna Pana.

Teksty zostały zakazane przez cenzurę w Portugalii. 

6 października 1999 roku Amália Rodrigues zmarła nagle w swoim domu wczesnym rankiem, w wieku 79 lat, kilka godzin po powrocie z wakacyjnego domu na wybrzeżu Alentejo . Natychmiast ówczesny premier António Guterres zarządził trzydniową żałobę narodową . Na jej pogrzebie setki tysięcy ludzi z Lizbony wychodzą na ulice, by złożyć mu ostatni hołd. Została pochowana na Cemitério dos Prazeres w Lizbonie. Dwa lata później, 8 lipca 2001 roku, jej ciało zostało przeniesione do Panteonu Narodowego kościoła Santa Engrácia w Lizbonie, gdzie spoczywają osobistości uważane za największych przedstawicieli narodowości.

Amália Rodrigues reprezentowała Portugalię na całym świecie, od Lizbony po Rio de Janeiro, od Nowego Jorku po Rzym, od Tokio po Związek Radziecki, od Meksyku po Londyn , od Madrytu po Paryż (gdzie wiele razy występowała w prestiżowej Olimpii). 

Propagował kulturę portugalską, język portugalski i fado.


Nota: Mouraria, dzielnica Lizbony, gdzie żyła  Maria Severa.

Tekst i tłumaczenie fado:

Ai Mouraria 

Da velha rua da Palma 

Onde eu um dia 

Deixei presa a minha alma 


Por ter passado mesmo ao meu lado certo fadista 

De cor morena, boca pequena, olhar trocista 



Ai Mouraria 

Do homem do meu encanto 

Que mentia 

Mas que eu adorava tanto 


Amor que o vento 

Como um lamento 

Levou consigo 


Mas que ainda agora 

E a toda a hora 

Trago comigo 


Ai Mouraria 

Dos rouxinóis nos beirais 

Dos vestidos cor-de-rosa 

Dos pregões tradicionais 


Ai Mouraria 

Das procissões a passar 

Da Severa em voz saudosa 

Da guitarra a soluçar


Ach, Mouraria

Na starej Rua da Palma 

Gdzie zostawiłam pewnego dnia

duszę uwięzioną


 Za to, że obok mnie przeszedł 

pewien śpiewak fado 

O ciemnej cerze, z małymi ustami, szyderczym spojrzeniem 


Ach,  Mouraria 

Od mężczyzny mojego zauroczona

Który kłamał

 Ale że ja kochałam tak bardzo 


Miłość, jak Wiatr 

Jak lament Zabrała

ze sobą 


Ale nawet teraz 

I przez cały czas 

niosę ją ze sobą 


Ach,  Mouraria 

Słowiki na okapach 

Różowe suknie 

Tradycyjne nawolywania


Ach,  Mouraria 

Przechodzą przez pasaż

Severy słuchając tęsknego głosu 

Płaczącej gitary 





Komentarze